Tak jak okna czy drzwi, brama garażowa należy do standardowego wyposażenia domu. Chroni domostwo przed złodziejami, a także przed złymi warunkami atmosferycznymi. Wybór bramy zależny jest od indywidualnych potrzeb. Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, czy bramy mają być dwie czy jedna.

Jeżeli planujemy miejsce postojowe dla jednego samochodu w zupełności wystarczy jedna brama. Należy jednak zastanowić się, czy w przyszłości, na przykład za 10, 15 lat nie będziemy posiadać więcej samochodów. Tę kwestię należy przemyśleć już na etapie budowy domu. Jeżeli planujemy garaż na dwa samochody możemy wybrać dwie bramy garażowe lub jedną szeroką. Posiadając dwa samochody, z których korzystają różni domownicy, o różnych porach dnia, praktyczniejszym rozwiązaniem będą dwie mniejsze bramy, które ograniczą zużycie ciepła.

Zróżnicowanie bram pod względem sposobu otwierania i zamykania

Sposób otwierania i zamykania to zasadnicza różnica w rodzajach bram. Z tego względu wyróżniamy:

  • bramy segmentowe
  • bramy rolowane
  • bramy uchylne
  • bramy rozwierne

Inne czynniki, które różnicują bramy to termoizolacyjność, bezpieczeństwo użytkowników, a także napęd elektryczny lub manualny.

Najpopularniejsze obecnie są bramy garażowe segmentowe (zwane też sekcyjnymi). Ich konstrukcja to segmenty w liczbie od 3 do 6. Segmenty te połączone są zawiasami. W bramach segmentowych stosuje się tak zwane panele ciepłe – mają one grubość 40 mm i są wypełnione pianką poliuretanową – chroniącą przed utratą ciepła. Brama uszczelniona jest a całym obwodze oraz między segmentami.

Istnieją dwa warianty otwierania bramy segmentowej – do góry lub na bok. Ten drugi sposób zalecany jest do garaży niższych i szerszych. W wariancie pierwszym wrota poruszają się wzdłuż prowadnic pod sufitem bramy, a w wariancie drugim drzwi bramy zachodzą na bok ściany garażu. Plusem bramy segmentowej jest też możliwość zamontowania jej otworze z nadprożem łukowym. Brama segmentowa zapewnia największą termoizolacyjność, dlatego najbardziej nadaje się do garaży wmontowanych w bryłę domu. Montowanie tego rodzaju bramy w garażach wolnostojących mogłoby się okazać nieopłacalne.

Bramy uchylne – zanim nadeszły czasy bram segmentowych, to właśnie bramy uchylne były najbardziej popularne. Aby zamontować taką bramę trzeba mieć odpowiednio długi podjazd – dolna część bramy uchylnej otwiera się na zewnątrz. Dlatego przy niewielkim podjeździe zamontowanie bramy uchylnej jest wręcz niemożliwe. Plusami bramy uchylnej jest atrakcyjna cena, a także łatwość montażu i możliwość montażu, nawet jeśli nie posiada się nadproży. Brama, otwierając się najpierw zachodzi na podjazd, po czym chowa się pod sufitem garażu. Panele wykonane są najczęściej ze stali, niekiedy z aluminium lub drewna.

Brama rolowana – ta brama jest idealną alternatywą dla bram segmentowych, w garażach, w których z jakiś powodów nie można bramy segmentowej zamontować. Brama rolowana działa na podobnej zasadzie jak roleta w oknie – kupuje się je od razu z napędem elektrycznym dzięki czemu można je swobodnie podnosić i opuszczać bez zajmowania przestrzeni podjazdu. Tak jak w roletach okiennych, lamele, z których składa się brama, nawijane są na wał, który znajduje się w kasecie umieszczonej nad otworem wjazdowym garażu. Lamele mogą być stalowe lub aluminiowe. Bramy rolowane są najdroższe, jednak bramy te są bardzo wygodne w eksploatacji, nowoczesne, bezpieczne i nie wymagają długiego podjazdu.

Ostatni rodzaj bram to bramy rozwierne – obecnie najmniej popularne. Mogą być jedno lub dwuskrzydłowe, a otwiera się je jak drzwi do domu lub mieszkania. Ten rodzaj bram jest niepraktyczny – przede wszystkim brama ta potrzebuje dużo miejsca na podjeździe, poza tym zainstalowanie napędu w takiej bramie dość mocno podraża inwestycję.

Napęd elektryczny

W bramie każdego rodzaju jest możliwość montażu napędu elektrycznego. Koszt napędu jest dosyć drogi, gdyż wynosi ok 1/3 kosztu bramy. Jednak pytanie, czy warto oszczędzić na napędzie, co wiążę się z koniecznością każdorazowego wychodzenia z samochodu, czy jednak zainwestować, by móc w wygodny sposób wjeżdżać do garażu, pozostawimy do indywidualnego osądu.

Udogodnienia elektroniczne bramy

Bramę z napędem elektronicznym standardowo otwiera się za pomocą pilota. Istnieją także piloty dwukanałowe, którymi można sterować zarówno bramą garażową, jak i bramą wjazdową. Pilotem czterokanałowym można sterować m.in. oświetleniem czy roletami okiennymi.

Sterować bramą można także za pomocą sterownika lub karty zbliżeniowej. Dodatkowo bramy mają wbudowany automatyczny wyłącznik przeciążeniowy, którego celem jest zatrzymanie i cofnięcie bramy, gdy ta napotka jakikolwiek opór. Są jeszcze inne możliwości – na przykład wbudowanie fotokomórki – brama nie zamknie się dopóki jakikolwiek przedmiot znajduje się w świetle bramy.

Artroll Wszelkie prawa zastrzeżone © 2019
Nasza strona internetowa używa plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz proszę zmień ustawienia swojej przeglądarki.Więcej o tym jakie dane zbieramy w naszej Polityce prywatności i cookies

Projekt i realizacja: MIMAS DESIGN